Alla inlägg under juni 2010

Av Lena - 11 juni 2010 10:05

Lite bilder från skolavslutningen nedan.  


  

Jag och Clara (som är klassmammor i killarnas klass) hade fixat fika och lite presenter till de fina fröknarna!  Johan kom över innan avslutningen och hjälpte till att fixa och bära inför fikat!


Till allas stora sorg kommer Pia att sluta i klassen i höst, då hon ska börja jobba med en annan klass.

Kersti kommer dock att fortsätta, vilket vi är jätteglada för!  


   


Även Nikes fröken kommer att sluta och börja med en annan klass i höst! Och Nilla, som är förskolefröken och som följt både Theodor och Nike följer ju inte heller med upp i skolklassen! Dock sa jag att Romanos och jag förväntar oss att hon är kvar och ska ha Isabella om några år när hon kommer upp i förskoleklass, och detta lovade Nilla försöka hålla!    


   


Nilla visar mattetal på tavlan!


 


3 förväntansfulla tjejer!


  

Av Lena - 9 juni 2010 23:04

På morgonen var det barnens skolavslutnig! Nikes första och Theos tredje! Bilder och uppdatering från denna kommer då jag hunnit ladda in bilder från "stora" kameran!  


På kvällen efter jobbet kom Johan hit och passade alla tre barnen, då Romanos hade akutmottagningen på jobbet och jag skulle bege mig in till Djurgårdsbrunn för att springa Blodomloppet 5 km med mina kära jobbarkompisar!

Då min väninna Marianne talat om hur besvärligt det var med bussarna förra året, och att alla inte fick plats mm funderade jag länge på hur jag skulle hinna ta mig in till Djurgårdsbrunn i tid då jag hade lite ont om tid.

Jag frågade Johan om han trodde att det skulle funka att cykla in, och det trodde han ju självklart inte skulle bli några som helst problem! (Cykelentusiast som han är!  )

Eftersom jag blev så kär i hans cykel när jag lånade den sist frågade jag om jag inte kunde få låna den nu också, och det var självklart inga problem!

Johan kollade upp på kartan och det var ca 17 km in till Djurgårdsbrunn. Själv uppskattade jag att det skulle ta typ 2 h att ta mig in, medan Johan tippade på 1 h! Gissa vem som hade rätt?  


Väl inne möttes vi kollegor upp, sprang loppet och efter det åt vi en utsökt picknick i regnet!   


            


Efter loppet var det dags att cykla hem igen! Lite längre tid tog det på hemvägen (ca 1 h och 15 minuter) då jag råkade hamna på en enkelriktad gata i stan och fick hoppa av cykeln och gå en bra bit)


TACK alla underbara vänner för en jätterolig kväll, och framförallt TACK Johan för all hjälp med de tre huliganerna och för lånet av den suveräna cykeln!    

Av Lena - 8 juni 2010 23:00

Efter att ha varit på ett sköterskemöte på jobbet sprang jag och hämtade alla barnen och vi kastade oss i bilen för att åka till Mulle-Meck parken! Där hade vi stämt träff med Clara och barnen!

Ett par timmar lekte vi (eller barnen lekte, Clara och jag pratade!), åt medhavd matsäck och fikade lite innan vi begav oss hemåt igen!  


      

Av Lena - 5 juni 2010 22:41

Efter frukost idag begav Eva och jag oss ut för att shoppa lite! Dock hade vi båda missat att det idag var den danska "nationaldagen", så att de allra flesta affärer var stängda!

Vi fann oss dock snabbt i situationen och gick och köpte oss varsin chokladcroissant på ett café istället!  


På eftermiddagen gick vi in på det kända "Tivoli" mitt i Köpenhamn!  


    

Vi intog en god lunch (dock med en lång anings fördröjning av servering) med ett par öl (Idag vet jag att det var Tuborg!   ) och en stor lax-smörgås!  


    


Både Eva och jag hade förväntat oss att Tivoli skulle vara en jättestor nöjespark, så smått överraskade blev vi när den visade sig vara mindre än te.x Liseberg!


Ikväll är det sista kvällen för denna gång här i den UNDERBARA staden Köpenhamn! Vi hoppas verkligen att vi kommer tillbaka inom en snar framtid!

Nästa resa går dock till Paris (OM inte SAS har gått i konkurs till dess!) om ca 3 månader!  

Av Lena - 4 juni 2010 23:12

Som igår väntade en stor frukostbuffé på oss när vi vaknade!

Idag var det dags att byta hotell. Vi checkade ut och gick vidare mot nästa hotell som låg närmare centralstationen här i Köpenhamn.

Det är också ett jättefint hotell, 2 våningar högre upp men ett mindre rum och badrum än på det förra hotellet.


Efter hotellbytet hoppade vi direkt på en Hop-on/Hop-off buss och åkte turen mot Christiania! Dock blev jag mycket besviken när guiden sa att man inte fick fota i Christiania!  


Danskarna verkar ha lånat ut de flesta av sina statyer till andra ställen.

Den första bilden här visar ett monument där det ska stå ett stort lejon som ska beskydda staden från diverse saker, men själva lejonet saknas!  



Den andra bilden känns helt galen, men det är en.... STORBILDS-TV från Changhai live... på Den lilla sjöjungfrun som är utlånad dit för tillfället!

På hennes sten står en pyttliten figur av en sjöjungfru och brevid står storbilds tv:n!



Efter att ha tagit bussen till den underbara stadsdelen Nyhavn intog vi en lunch med pizza och ÖL (Obs. Sanna!    )


  

 Efter lunchen tog vi en långpromenad ner till slottet. 

Självklart fick man betala inträde för att komma in på slottet, men en överraskning var att man först fick betala 10:- för att få ta ens ett foto inom slottsområdet och dessutom skulle man betala 30:- för att få köpa en katalog där det stod vad de olika sakerna var för något!  


         


Utan katalog var det svårt att förstå vad många saker var, men vi förstod i alla fall att motivet på den undre bilden föreställde en stor vinkyl  



Efter slottet gick vi vidare på vår långpromenad mot Churchills park!



En mycket fin park med jättefin miljö!  


           


Middagen blev en sen middag på en restaurang precis brevid vårt hotell  


Precis som igår har vi varit ute hela dagen, och nu sover Eva gott här brevid och jag ska läsa klart min suveränt bra deckare innan jag somnar!  


        

Av Lena - 3 juni 2010 23:38

Eva tycker att det måste finnas lite fler bilder där jag är med också, så jag  lägger ut några som hon har tagit med sin kamera!  


      

Av Lena - 3 juni 2010 22:21

En god frukostbuffé väntade på oss när vi vaknade imorse!

Efter att ha ätit en mastodontfrukost begav vi oss ut på en långpromenad i jakten på en matvaruaffär då vi ville shoppa bla lite godis!

På vägen gick vi förbi en liten mini-stad av ett tidigare Köpenhamn!


    


Tillslut hittade vi äntligen ett köpcentrum! Och det är ju inte konstigt att det är svårt att hitta när namnen är gjorda så att man tror att det är en Fotoaffär istället för en matbutik!  



Under långpromenaden tillbaka till hotellet såg vi en del roliga skyltar, bla en skylt där det endast får gå snoriga hundar  


     


Vi har hunnit åka på 2 guidade turer idag.

Den första var med buss, en sk Hop-on, Hop-off tur där man hoppar på en buss och sedan kan man välja att åka med hela tiden eller hoppa av någonstans för att se längre på någon sevärdhet och därefter hoppa på bussen igen!

En intressant tur runt hela Köpenhamn!  


Den andra turen var en kvällstur med en kanalbåt på ca 1 h.


  


 Båten avgick från Nyhavn, en urgullig liten stad där varken Eva eller jag skulle ha något emot att ha en liten semesterlya  


   .


  


  


Lågt i tak var det under tunnlarna!


  


Först åkte vi förbi den militära hamen.

Vi fick se en ubåt som byggts i Danmark och varit med i kriget i Irak.



Det andra fartyget vi fick se var ett militärfartyg som var ombyggt till ett museum. Detta fartyg byggdes om då det av misstag under en övning råkat avfyra en missil som förstörde 3 sommarstugor i Danmark (som det som tur var inte var någon i just då!)  



Vi fick även se den danska drottningens båt!



Ett kyrktorn som man får klättra upp i via trappor på utsidan har blivit ett av mina mål att göra här, dock oklart om det hinns med denna gång! Eva är lite osäker om hon vill följa med, annars stannar hon nedanför och fikar medan jag klättrar har hon lovat!  


   


En svan hade byggt ett bo mitt i hamnen där hon hade lagt ägg!



Vi åkte även förbi ett stort hus som var så ståtligt på framsidan och gaveln ut mot havet... Dock andra sidan var inte alls lika fin, och detta visade sig bero på att den tidigare kungen hade gett order om att endast de sidor han såg då han seglade förbi skulle vara fina! Baksidan som han inte såg var onödig att göra fin         

Framsidan:


Baksidan:


 En av världens 7 största lyxjakter passerade vi också! Det visade sig vara en av Microsofts chefer som ägde den!



I går när Eva och jag var ute och promenerade gick vi förbi en ohyggligt ful byggnad! Jag sa till Eva att det måste ju bara vara ett fängelse....

Idag under den guidade turen fick vi veta att det var utrikesministeriet som höll till där  


   


Nu är klockan snart 23, och efter att ha varit i farten precis hela dagen sover Eva här brevid (fast hon enligt henne bara vilar ögonen lite  ).


Det ska bli skönt att krypa ner i sängen och lägga sig och läsa sin bok! Har fått en helt suveränt läskig deckare av Sari som man bara fastnat i!    


Av Lena - 2 juni 2010 22:34

Klockan 10.21 gick tåget mot Köpenhamn! Eva och jag hade sedan tidigare bokat en lång weekend i denna stad!


Innan resan var vi dock tvugna att ta en storshoppingstur på apoteket då någon hade glömt sin necessär! (Och de som vet vem som är mest glömsk av mig och Eva vet ju vem det var!  

En ny modern necessär blev det, full med saker värda ca 600:-


  


Tågresan gick jättebra och vi anlände till Köpenhamn ca 15.30 Jättefin utsikt från Öresundsbron var det!


   

Gränsen mellan Sverige och Danmark!



Eva på Köpenhamns tågstation


  

Vårt jättefina hotell på bilden nedan.


     


  


På kvällen gick vi till en grillrestaurang där de vid baren hade sadlar som stolar (vi satt dock vid ett vanligt bord med vanliga stolar och åt  )



   Efter middagen tog vi en riktig långpromenad och tittade runt lite på stan. Vi gick längs en kanal, över några broar och såg en broöppning. (Observera cykeln som är fastsatt i staketet högst upp på bron!)


         


Eva blev en aning förskräckt när hon tittade ner i kanalen och såg ett lik! (Innan vi såg att det var statyer!)


 


En HELT fantastisk stad men en underbar kultur och så många glada människor överallt!!  


Vi har även observat två saker som det verkar vara ont om hittills, matvaruaffärer och cykelhjälmar!


        

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards