Alla inlägg under januari 2021

Av Lena - 9 januari 2021 12:47

Årets första blogginlägg!


Har varit lite dåligt med uppdateringar senste tiden, mest beroende på att det inte händer så mycket när man nästan bara är på jobbet /i skolan och hemma pga epedimin.


Jul och Nyår har passerat. 


Julen tillbringade vi här hemma i Bromma. Vi firade den 25/12 då stora barnen var hos Johan på självaste julafton.

Vi brukar fira bara vi så för oss blev det inte så stor skillnad.

Självklart höll vi i traditionen att äta "julmat" från Blackebergsgrillen som vi gjort i många år nu!   


   


Årets mest populära julklapp blev det bärbara badkaret! Vi har bara duschkabin i lägenheten och barnen har alltid velat ha ett badkar. Sökte lite på nätet och hittade ett bärbart badkar som även är för vuxna. Detta har använts flitigt senaste tiden   


 

Emilio hade även önskat sig en Fortnite-dräkt som också blivit mycket använd.


 


Romanos och jag brukar inte köpa julklappar till varandra men i år så låg det en julklapp under granen till hela familjen! Det var Romanos som köpt en Air-fryer!


 


Jag har inte satt mig in i den men både Romanos och Nike lagar typ allting i denna manick. Det blir verkligen gott och det är så smidigt att laga mat i den ! Inget kladd och mycket snabbt går det!   


Den 26/12 var vi hemma hos våra vänner Sosena och Nati och Sonny som är Emilios klasskompis och firade lite jul där också (De har också antikroppar mot Covid). Deras lilla hund Cherrie är bland det sötaste jag sett och hon älskar att sitta i knät!   

 


Nyåret spenderade vi på underbara Väddis! Det har vi också gjort senaste åren! Vi var bara lillfamiljen i år då Nike var hemma hos en kompis och Theo var hos Lotta.


Vi lyxade till det och åt Tacos till Nyårsmiddag   


 


SJÄLVKLART var Turbo också med på middagen   .


 


   


Resten av Nyår slappade vi bara. Kollade på både Mumin och Stuart det Little med barnen och därefter lite Engelsk deckare. 


 

Vid 24 gick vi ut på altanen och kollade på lite fyrverkerier som sköts långt bort och sedan sovdags! 


Nu har 2021 börjat och det känns bra!


Emilio invigde nya året med att spela fotboll med det nya fotbollsmålet som han fick av Theo och Lotta i julklapp! 


 


Nu till våren har Theo kommit in på Sophiahemmets sjuksköterskeutbildning!   

Kurslitteraturen för första terminen är fixad! Det är så roligt att han valt vården. Han passar verkligen att jobba med det med all empati och sitt stora intresse för människor!


Jag om min kollega och vän Johanna har också kommit in på en 7,5 poängs-utbildning i vår, en kurs för att få skriva ut diabeteshjälpmedel och inkontinensskydd bl.a Det är en distansutbildning där skolan ligger i Skövde. Det skulle ha varit 2 fysiska träffar så vi hade tänkt att vi får åka dit och bo på hotell men nu är föreläsningarna lagda via datorn så nu behöver vi inte åka så långt!   


Romanos och jag har ju varit väldigt förskonade från det här med Covid. Vi har fått gå till jobbet precis som vanligt och vi båda är sååå glada för det! 


Jag jobbar i hemsjukvården och det är verkligen en LYX att få vara ute så mycket! 


 


Både Romanos och jag fick Covid i april och har efter det antikroppar (tog senaste provet för någon vecka sedan för att kolla att vi fortfarande har kvar de och det har vi   ) och det har känts jätteskönt då man inte har behövt vara så rädd att smittas.


Jag blev sjuk först. Jag sov i 14 dagar. En enorm trötthet. Romanos säger att jag hade andningsproblem men det märkte inte jag eftersom jag bara sov   .


Jag hade varit ENORMT orolig för att Romanos skulle bli jättesjuk då han är så mycket äldre än mig. Han vaknade 3 mornar med huvudvärk som gick över direkt när han reste sig upp.

Om inte jag hade varit sjuk så hade han inte tagit ett test eftersom han typ inte hade några symptom   !


Nu hoppas vi på det här vaccinet! Snart börjar vi vaccinera!   



Isabella har börjat på individuell sång. Hon tar sånglektioner på Vocal Devotion inne i stan. Hon längtar till varje torsdag nu!   Hon är jätteglad över sin sånglärare Tove! 



Jag och barnens faster Jenny har börjat en ny tradition med söndagspromenader! Såå trevligt att få umgås och motionera samtidigt!   


Jag har även sålt min första Tradera-auktion idag! Inga nyårslöften gav vi men jag har tänkt att jag ska fortsätta sälja det som inte används trots att det nu blir mindre och mindre kläder kvar då barnen är så stora och använder kläderna längre så att de blir mer slitna.

Sätter in pengarna på ett konto i Dreams (en åländsk bank) och har döpt kontot till "JUL". Sen när det är dags att handla julklappar tar jag pengarna från det kontot!


Jag älskar ekonomi och planering och är så ledsen över att Lyxfällan har slutat! Fick inspiration av många avsnitt! Är nu med i flertalet grupper på Facebook och får stor inspiration även där!   


Av alla barnkläder jag köpt till alla 4 barn har 95% varit begagnade. Oftast har jag köpt stora klädpaket där man kan få en hel garderob för några hundralappar. Känns bra också ur miljösynpunkt.


När Emilio var liten hade han en overall från Lindex, FIX, i en turkos färg som syntes så otroligt bra. När man hämtade på dagis såg man honom direkt på dagisgården och när han började åka skidor syntes han tydligt i skidbacken tack vare färgen som var så skarp och för att ingen annan hade samma färg.

 

Något år senare köpte jag ett klädpaket på Tradera med en jacka ur samma kollektion fast i en mycket större storlek så nu syns Emilio tydligt igen bland alla andra!   


 


Vi hade planerat den årliga resan till Funäsdalen med faster Jenny med familj men har självklart ställt in den nu med tanke på Covid. 

Och det är inte för att vi är rädda att få Covid utan för att om det händer något, som tex ett benbrott, så tycker vi att det är såå fel att belasta den redan överansträngda sjukvården med något som inte är absolut nödvändigt.

Vi hoppas verkligen att vi till nästa år kan komma iväg igen! Det är så underbart roligt att få umgås en hel vecka tillsammans! Och som Emilio sa förra året : -Mamma, jag ÄLSKAR verkligen när storfamiljen är tillsammans!   


Nu ska jag ta mig i kragen och trimma Musse litegrann. Både han och jag tycker att det är bland det tråkigaste som finns men det måste göras!


Ha en fortsatt trevlig helg min underbara vänner!       


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards