Alla inlägg under maj 2012

Av Lena - 24 maj 2012 17:19

En mycket efterlängtad pappa är på väg hem och 6 veckor har äntligen passerat! Det är Johan som beräknas landa på svensk mark igen efter att ha tillbringat en lång tid med jobbet i Japan!

Det märks så tydligt på barnen (speciellt mycket på Nike!) att hon är glad! Hon sprudlar verkligen här hemma!  

Så imorgon är det dags! Om allt går enligt tidtabellen så beräknas Johan vara hemma runt 20-tiden och barnen börjar sin "pappa-vecka" i morgon!  


Romanos och jag har planerat tillbringa helgen på Väddö!   


Har jobbat ett par nätter nu och gick av idag. Hade tänkt sova till kl 15 ca för att kunna somna igen i något sånär bra tid ikväll men jag vaknade av att Theodor kom hem vid 16.30!  

Blir nog en sen kväll i kväll!


Theodor ska på långmöte med scouterna. De ska till Kanaanbadet och ha kåravslutning. Under tiden ska Nike och jag åka iväg och köpa lite födelsedagspresenter till ett par barn som fyllt år i veckan!  


Häromdagen var jag med Nike hos tandläkaren för att hon skulle dra ut sin mjölktand som inte lossnat! En så duktig och stor tjej vi har! Trots att hon grät och tyckte att de gjorde jätteont så låg hon helt stilla i tandläkarstolen och lät tandläkare Linda göra sitt jobb!  


Nike har gjort en egen penna på träslöjden (observera Musses nyfikna nos i nederkant av bilden  )


 

Av Lena - 22 maj 2012 11:25

Theo och Nike fick ju en resa till Legoland i julklapp.


I onsdags var det dags för avfärd. Romanos var ledig hela dagen och Theo och Nike fick gå från skolan vid 11-tiden. Vi packade in oss i bilen och började resan ner mot Varberg där vi skulle sova 1 natt på Hotell Fregatten. Efter ett stopp i Värnamo med hamburgare och kisspaus for vi vidare och var framme runt 19-tiden på hotellet.


   


Vi åt en middagsbuffe innan det var dags att sova.

Morgonen efter började vi med en frukostbuffe innan det var dags att åka den långa (läs:korta) resan till färjan, vilken gick alldeles bakom hotellet  


Det var båten Stena Line Nautica som tog oss från Varberg till Grenå på danska sidan. Resan tog ca 4 h.


Väl framme i Danmark hade vi innan läst på kartan att det skulle vara ca 16 mil att köra. Vi kom dock snabbt fram till att danskarna inte är lika bra som svenskarna på att skylta så resan blev några mil längre än beräknat  


   


Vi hade köpt 2 stycken bärbara DVD:er för barnen att ha bilen och för att kunna ha dessa i knät hade vi köpt laptopbord på Ikea! Som synes på bilden nedan var de inte bara bra att ha till laptops!  


   


Väl framme fick vi koden (istället för nycklar) till vårt hus som vi hade hyrt och vi blev alla väldigt glatt överraskade av hur fräscht och fint det var!


     


I hyran av huset ingick inträde till badlandet Lalandia som låg precis brevid, och här tillbringade vi många timmar!

Jag har varit på några badland men har alltid tyckt att det varit så kallt i vattnet! INTE här! Romanos och jag låg i vattnet lika mycket som barnen! DÅ är det VARMT!  


     


På fredagen var det dags för besök på Legoland. MYCKET folk var det!


                                         


En And hade simmat in i "kanalen" och såg ut som en jätte i förhållande till resten av byggnaderna


 


Tanken och planen var att vi skulle gå på Legoland 2 dagar men efter denna dag tyckte t.o.m barnen att det inte var värt det pga alla människor! Man stod ca 30 minuter i kö till varje attraktion (förutom till de minsta) och sedan åkte man 1 minut!

I stället tillbringade vi den andra dagen på badlandet!


I hyran till huset ingick även gratis besök på Monkey Town som var ett stort lekland. Det var helt suveränt då detta låg i anslutning till restaurangerna vilket gjorde att Romanos och jag kunde sitta och äta i ett par timmar medan barnen lekte järnet inne på leklandet! Det här saknar jag verkligen här i Sverige att det inte finns!


         


Vi hade så fint väder och vi slappade även en hel del i stugan!


             


Vi hade ett jacuzzi-badkar i huset och passade på att ta ett bad där också!


   


Romanos och jag satt och slappade med varsitt glas Rosé!


     


På söndagen var det åter dags att ta färjan hem till Sverige igen


 


Jag brukar alltid längta hem i slutet av alla semestervistelser men det här var nog första gången som jag kände att jag hade velat stanna längre!

Det var så otroligt fint, roligt och avkopplande och jag älskar verkligen Danmark! Det är något speciellt med det landet!


Vi var hemma igen runt 00.30 på söndagkvällen efter ett återigen stopp i Värnamo och sedan sträckkörning hem!

Av Lena - 15 maj 2012 15:01

Har idag haft utvecklingssamtal på jobbet med min nya chef Therese! 

Jag är så glad för det ser ut som att det kommer att fungera att jag fortsätter jobba 50-60% natt framöver som jag gjort nu! HURRA!!  

För mig / oss fungerar det så bra att jobba ett par nätter i veckan och kunna vara hemma och sova på dagarna, speciellt när vi har Musse!

Jag tycker också mycket mer om att jobba på natten då jag känner att jag har mer kontakt med patienterna än vad jag hinner när jag jobbar dag! Mycket mer ronder, dokumentation och telefonsamtal är det ju under dagtid som inte behöver göras på natten!


Packningen till Legoland fortsätter! Romanos och jag har tänkt ta en tur till Ikea i kväll efter att vi har lämnat Nike på scouterna. Vi ska köpa 2 stycken laptop-stöd som barnen kan ha i bilen under den långa resan upp/ner till Varberg!


Musse ska få bo hemma hos min pappa Matti och Marita under helgen! Det är premiär för honom att sova där, hoppas han sköter sig lika bra som vanligt!  


Turbo blir omhändertagen av Bebban som vanligt!  



Av Lena - 14 maj 2012 14:18

Hur många gånger skriver jag inte att tiden går fort! Och tänk att det redan är 4 år sedan som Romanos och jag stod där framför vigselförrättaren och sa "ja" till att vi vill leva med varandra och älska varandra i nöd och lust tills döden skiljer oss åt!

Det känns verkligen som att det var igår!


 


Vi är ju dock inte så bra på att komma ihåg vår bröllopsdag! Ett exempel på detta är att jag här om natten (den 8/5) sa till Mona och Märta att "Idag har ju vi bröllopsdag"  

Och vi firar inte heller idag, Romanos jobbar på Bromma närakut och jag är hemma med Bella!

Men nästa år, när vi firar 5 år, har vi bestämt att vi ska gå ut och äta på "Greken på hörnet" där vi intog vår bröllopsmiddag!  


Isabella och jag är som sagt hemma och lediga i dag och vi har ägnat en del av tiden till att packa inför vår resa till Danmark om ett par dagar!

Barnen fick ju en resa till Legoland i julklapp och nu är det äntligen dags att åka dit!

Vi åker ner till Varberg och bor på hotell en natt, tidigt morgonen efter tar vi färjan över till Danmark och så vidare färd i bil till Legoland!

Vi har laddat med bärbara DVD-spelare, I-pad och I-phones med en massa spel. Hoppas bilresan inte blir för tråkig för barnen!

(Romanos och jag älskar ju att åka bil så där är det ju inga problem!)


Ska fortsätta packa lite nu! Vi får se vad vi har glömt! Jag brukar ju glömma hälften typ!  

PS

Av Lena - 12 maj 2012 17:08

Det senaste blogginlägget är gjort från vår I-pad då vi är på Väddis och då verkar det inte fungera med styckeuppdelningen. :-(

Av Lena - 12 maj 2012 16:46

Igår kom Theodor hem från skolan och berättade att han VUNNIT över hela skolan på den årliga uppvisningen av skolstjärnorna. Det var Theo och 2 tjejer i hans klass som uppträdde!Tänk.... Jag som alltid varit livrädd att stå framför folk och uppträda och som verkligen avskyr att vara i centrum (än idag!) har en som som ställer sg framför en hel skola och uppträder! Helt otroligt vad jag tycker att han är modig!Och Nike uppträdde också med några klasskamrater, så hon är lika modig hon! Jag ser fram emot att få se uppträdandena inspelade på video på skolavslutningen som utlovat!I går när Theodor kom hem hade han ju tid hos tandläkaren så vi åkte dit tillsammans! Inga hål, superbra borstat men (som väntat) korsbett på flera tänder. Theos tandläkare är helt suveränt trevlig och han skulle skicka remiss till tandreglerare för konsultation om hur man ska gå vidare med Theos tänder och när.Romanos, jag , Bella och djuren åkte till Väddö över helgen och idag ska vi premiärbasta för detta år! (Vi har ju bara sommarvatten så det är tyvärr svårt att basta på vintern!)Häromdagen när vi var hundvakt till Fredde hade Per redan innan frågat om det skulle funka att Fredde kunde sova över om det blev sent på restaurangen! Kl 22 ca ringde Per och sa att de var på väg hem men att bussarna förbi oss inte skulle passa med T-banan och undrade om Fredde kunde stanna! SJÄLVKLART!Theo (som var vaken när Per ringde) blev helt överlycklig!På morgonen när Nike kom upp yrvaken och fick se att Fredde var kvar fick hon världens leende på läpparna och utbrast :- JAAA, Fredde är kvar!!Tänk, det var många år sedan som Fredde bodde hos oss men ändå har han gjort ett sådant otroligt intryck på både Theo och Nike och på något sätt känns det som att han är en sådan självklar del i vår familj fortfarande!Romanos kom hem från kryssningen på torsdagkvällen och hade haft det jättebra! Han höll med om att det verkligen var skönt att kunna sitta och äta i lugn och ro men trots alla positiva upplevelser säger han att han aldring mer tänker åka utan familjen! Hmmmm...Han är så familjekär och tycker att vi ska vara med överallt dit han åker! Det blir nog dock lite svårt att motivera för hans chefer att hans fru och barn ska följa med på jobbets konferansresor! ;-) ;-)Nu ska jag ta och hoppa in i bastun! Romanos och Bella är ute och roar sig med att skura bort frömjöl från det vita räcket på altanen! :-)

Av Lena - 9 maj 2012 19:26

I kväll har vi finbesök här i familjen! Lena och Pers Cockerspaniel Fredde är hos oss medan de är ute och äter på restaurang!

Han kom runt 17 och då tog Theo och jag direkt en promenad med honom och Musse fram och tillbaka till dagis för att hämta Bella!

Turbo får äran att bo hos Bebban under tiden, han är ju inte lika förtjust i dessa 4-benta varelser med långa öron som resten av familjen är!   


Igår var jag äntligen med Theodor hos polisen i Solna och skaffade ett nytt pass till honom! Det har inte funnits en timmer över till det förrän igår men nu är det gjort!

Därefter åkte vi till Barkarby och Theodor tog en vända på ToysRus för att shoppa något för sitt presentkort som han fick när han fyllde år!

Kors i taket så bad han även om att vi skulle gå in på en KLÄDAFFÄR (!!) då han behövde ett par svarta jeans till uppträdandet i Skolstjärnorna som han är uttagen till! (Alla som känner Theodor vet att det värsta han vet är att prova kläder!  )


Medan vi var i väg var finaste Laura här hos oss och städade samt höll Musse och Turbo sällskap!

Vi tog ju ett Group-on-erbjudande i höstas där man fick 4 h städhjälp en gång i månaden i ett halvår för en billig peng! Vi hade 2 olika företag och det ena var definitivt inte imponerande men det andra som heter "Hemfresh" blev både Romanos och jag mycket imponerade av! Vi har hela tiden haft underbara Laura som kommit hem till oss och städat och nu när erbjudandet snart går ut har vi bestämt att vi ska anlita Laura en gång varannan vecka!

Det är värt varenda öre och mer därtill! Hon är så suveränt duktig och noggrann och det känns så lyxigt att kunna göra en massa andra ärenden och efter det komma hem till en nystädad och fräsch lägenhet!

Att hon dessutom tycker att det är jätteroligt att Turbo och Musse är hemma under tiden är ju ett sådant stort plus!   

Jag har idag passat på att rensa ur alla garderober och det blev (!!) stora papperskassar som ska till Erikshjälpen och 3 kassar med skräp! Tycker att jag är ganska duktig på att rensa ur saker och gör det relativt ofta så jag fattar inte hur det kunnat bli så mycket att rensa ut sedan sist!?


Idag är Romanos med jobbet på en 24-h kryssning! Oj vilken separationsångest han hade imorse innan han skulle gå till jobbet (han åkte till båten direkt efter jobbet)

Det var som att han skulle vara bortrest 1 år! Och han sa att det var sista gången han gjorde något sådant här!

Till saken hör att han aldrig varit bortrest hemifrån och att trots att både jag och Carina har tjatat på honom så har han vägrat. Denna gång hade JAG anmält honom till denna resa men som sagt... Det verkar vara sista gången!

Jag har ju varit iväg med både Eva och Karin på resor några gånger och tycker verkligen att det är SEMESTER att kunna sitta vid middagsbordet i lugn och ro utan att bli avbruten hela tiden! Får se om Romanos inser det efter den här resan?  


Här hemma ska vi snart titta på "Arga snickaren" och därefter "Body of proof" som vi brukar följa varje vecka!


Nike har varit på Capoeira med Nadine och idag har jag och Nadines mamma bestämt att tjejerna ska få gå själva från fritids ner till Capoeiran (det tar ju bara ett par minuter). Tänk vilket stressmoment mindre när de börjar kunna ta sig till och från aktiviter själva!

Mina STORA barn!    


Ha en trevlig kväll alla fina vänner!!




Av Lena - 7 maj 2012 14:59

I helgen som varit har hela familjen varit på 3 hela fester!


Fredagskvällen började med grillfest hos My, Fredrik och barnen!

En härligt kväll med mycket god mat och mycket skratt och prat! Fredrik var mycket imponerad av att Nikkis husläkare kom på hembesök  

Barnen roade sig med att spela dataspel och Theodor och Max hjälpte Fredrik med att bära och kasta lite skräp i containern som var inhyrd över helgen! Stora killar!!  


   


Lördagens fest var finaste Evas 50-års fest i Vällingby!

Det var så roligt och trevlig att få träffa hela Evas familj och alla hennes vänner!

Jag som hade tänkt att vi inte skulle stanna så jättelänge blev de sista gästerna som gick hem vid 3-tiden  


   


En fin sång sjöng vi för födelsedagsbarnet!  


   


Isabella lämnade inte Eva på hela kvällen! Så fort Eva försvann ur Isabellas synfält kom hon till mig och frågade:

- Var är Eva?   


   


Helgens sista men inte minsta fest var Nikes (förtidiga) födelsedagsfest på Åkeshovs bowlinghall. Då Nike fyller år mitt i sommaren har ju alla hennes kompisar alltid varit borta just då och hon har inte kunnat ha något kompiskalas, så i år hade vi bestämt att hon skulle ha det i maj istället!

12 kompisar + Nike bowlade och åt pannkakor med glassbomb till efterrätt.

Isabella och Theodor hade också turen att få lite pannkakor med glass.


   


Efter kalaset då Zahras (en tjej i Nikes klass) mamma kom för att hämta upp Zahra frågade Nike och Nadine om de inte kunde få följa med hem till Zahra. Sagt och gjort! Kl 20 kom Nike hem och efter ett program på TV var det en trött familj som däckade och sov djupt hela natten efter denna SUPERTREVLIGA helg!   


Nu är det dags att hoppa in i duschen och därefter ska jag gå på Isabellas allra sista utvecklingssamtal på detta nuvarande dagis!

I natt väntar nattjobb igen  

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards