Alla inlägg under april 2016

Av Lena - 26 april 2016 09:26

Tänk att vår lille (store!) kille har hunnit fylla 15 år!


Det känns som inte alls så länge sedan som jag satt och kunde massera hans fötter i min ena hand! Det funkar inte längre ens med 2 händer då skostorleken numer är 45!   


Vi firade genom att gå ut och äta på O´learys i Vällingby! Det har blivit lite av en tradition hos oss!


 


Farfar Per har också lagt ut en bild (som jag snor hit till bloggen!) på lille Theo och hunden Tipsy som var min och pappas hund när vi bodde i Bålsta! 


 



Nike och Isabella hade handlat presenter själva och av hela familjen ska Theo få en renovering av sitt rum som han önskat. Han har bestämt att måla en fondvägg i någon blå kulör, resten vitt samt nya möbler! 


Här hemma fortsätter mitt pluggande! Klarade just ett delmål igår med en muntlig tentamen! Känns så bra att komma framåt!   


Jag har även börjat jobba en del dagpass på jobbet och det är såå roligt! (Förutom när klockan ringer!) Dagarna bara rusar förbi! Jobbar mellan kl 7-15! Ska fortsätta så under hösten med ett par dagar / vecka och sedan resten studier.


För Emilio har det gått GALANT att gå längre dagar på dagis och sova där! Första dagen somnade han direkt och sov i 2 timmar! (Hemma sover han numer max 1 h på dagen!). Han börjar ju tidigare de dagar jag jobbar så självklart blir han tröttare också!   


Väddis har vi tyvärr inte hunnit vara så mycket på pga att jag jobbat och kommer att jobba en hel del helgdagar nu i vår men vi var där för ett par veckor sedan och tittade till! 

I sommar hoppas vi att det blir destomer Väddis-tid!   


Jag läste en artikel i Aftonbladet häromdagen om att Botkyrka kommun är den kommun där folk bor på minst kvadratmeter / person i hela Sverige. Snittet var 27 kvm / person.

Jag räknade efter hur många kvm vi har i vår familj! Ca 14 kvm (och då är inte djuren medräknade!) Jag berättade det för barnen och direkt sa Nike : - Ja men mamma, vi ÄLSKAR ju compact living! 

Det är verkligen sant! Alla barn (förutom Emilio) har egna rum, och det har både Romanos och jag känt som viktigt! När Emilio blir större och behöver eget rum får vi kanske ha en bäddsoffa till oss i vardagsrummet eller fixa på något annat sätt! 

Vi har väl vant oss vid att bo så här men ingen av oss känner att det är för litet!    Det enda som jag och Theo kan diskutera om ibland är att vi skulle vilja ha ett större kök med en köksö så att vi alla kunde vara med och laga mat, men det är allt...

På Väddis har vi ca 5,8 kvm / person! (Fast snart gissar jag att stora barnen kommer bosätta sig i gäststugan så då blir det ju en något strörre yta!   )


Nu avslutar jag bloggandet för idag med några övriga bilder innan jag sätter igång med pluggandet och hämtar Zimba! 


Många kramar på er alla mina vänner!       


     

Av Lena - 7 april 2016 10:06

Så har det återigen nästan gått en månad sedan jag senast skrev i bloggen!


Theo gjorde sina 2 veckors prao på vårdcentralen med Romanos och det var 2 av de roligaste veckorna någonsin sa Theo! Han verkligen sög åt sig av allt som han fick berättat för sig och vi pratade mycket på kvällarna (mer än vanligt!   ) om vårdyrket! Människor brukar fråga mig och Romanos om vi inte ska starta eget inom vården och vi har alltid sagt nej, men egentligen, varför inte, när det enda vi gör (och numera även med Theo) är att prata om vårdrelaterade saker och kollar på sjukhusprogram (förutom deckarna då!   )

Neeej, skojar bara! Skulle aldrig starta något eget! Både Romanos och jag trivs med att gå till jobbet och sedan vara lediga när vi är lediga! 


På tal om jobb så ska jag from nästa vecka börja jobba en del dagpass så Emilio har from igår börjat med att gå lite längre dagar på dagis och sova där. Gårdagen hade gått jättebra (inklusive sovandet) och det var en mycket glad kille jag hämtade kl 15. Han höll på att somna när vi kom hem men höll sig vaken till kvällen då han somnade tidigt. Resultatet kl 6 imorse : PAAAAAPPAAAAAA!    Solstrålen sätter sig rakt upp i sängen och ropar på pappa! Pappan var dock ute med hunden så det blev tyvärr mamman som fick gå upp! Vi är ju så ovana vid att Emilio vaknar så tidigt, man brukar ju få slita upp honom runt 8.20! 

Men sååå perfekt att komma in i rätt dygnsrytm nu! Även om jag ALDRIG kommer att bli en morgonmänniska så är det ju så världen ser ut idag! Det mesta sker ju från morgonen! 

Hade jag levt helt ensam så hade jag garanterat bara arbetat kvällstid eller nattid, men med resten av familjen och vännerna så blir man ju helt osocial om man gör det så det är bara att gå upp!   


Har även börjat med den nya kursen som handlar om demens nu i utbildningen! Jag har ju verkligen längtat till denna kurs för att jag är så intresserad av demens och skulle gärna jobba på ett demensboende (har ju jobbat på några stycken under årens gång). Det enda som är lite jobbigt är att det är 5 stora uppgifter som ska göras så det är MYCKET intensivt! (Men roligt!) 

Hade ett kvällspass inbokat på jobbet häromdagen men det hade blivit något fel med bokningen så jag kom dit, såg att mitt pass hade försvunnit i datasystemet och gick hem igen (fick stanna om jag ville!). Det var en sådan otrolig tajming att det hände just då, för jag gick hem och satte mig och pluggade alla timmar som jag skulle ha jobbat och hann nästan skriva klart en av de 5 uppgifterna! Fick ju även träffa några fina kollegor och fick ett avbrott i pluggandet så det var trevligt ändå!   


Påsklovet har ju rusat förbi också och vi var i underbara Tyskland! Så mycket kärlek!  


Turbo var på sitt favoritställe Ekbackens kattpensionat. Musse var inbokad till sitt stammisställe, men dagarna innan fick vi mail om att de hade kennelhosta där... Och tänk! Eva tog Musse hela veckan! Han fick lyxssemester med 2 resor till hennes landställe tillsammans med bästisen Zimba!   

 

Per var som vanligt "närmaste anhörig" om något skulle hända men det hade gått så bra med vovvarna så han behövde inte rycka in!   


Nike har ju äntligen fått skolbesked också om vilken skola hon kom in på från i höst! I första hand hade hon valt Nya Elementar (där Theo går) men där kom hon inte in. Istället kom hon in på sitt andrahandsval som var Södra Ängby. Hon var jätteglad för det och tycker det känns tryggare med en mindre skola. Hon räknar ner dagarna nu (40 skoldagar kvar till sommarlovet) och sedan blir det nytt! I Nikes klass är det en väldigt komplicerad tjejgrupp! Hoppas att det inte blir så på nästa skola nu när alla delas upp till olika skolor!

Ikväll ska jag träffa Helen och äta grekisk middag i Vällingby!    Var ju jättelänge sedan vi sågs senast!


Under ca ett halvårs tid har Isabella pratat om att hon vill ta hål i öronen. Vi har sagt att hon får det men att hon skulle fundera ordentligt först. Vi sa att om hon fortfarande ville det skulle hon få göra det efter Tysklands-resan.... Och det ville hon! Jag funderade på om hon skulle ändra sig när hon satt på stolen precis innan men icke-sa-nicke! Hon valde örhängen med Hello Kitty på (Bra val va Marre? ;-) ;-) Din favoritfigur! ;-) ;-) )

Gissa om hon har pratat om de här hålen och hur stolt hon är! Hon skulle nog gärna haft en spegel i sängen i natt med tanke på hur mycket hon speglade sig igår! 

 


Emilio har blivit galen i näsor! Han ska ta tag i varenda näsa och klämma åt!   

 


Nu ska jag sätta igång med pluggandet igen för nästa uppgift! Jobbar kvällspass i helgen annars ska vi bara ta det lugnt! 


Massor med kramar till er alla vänner!       



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards