Alla inlägg under april 2014

Av Lena - 21 april 2014 19:55

Påsken inleddes redan på onsdagen med påskfika hos morfar Matti och Marita! Därefter åkte vi förbi Maritas dotter Linda som ska ta över vår röda Toyota när vi "får" vår nya! (Som för en vecka sedan var någonstans på en färja någongstans i världen! Låter skumt va? )


På skärtorsdagen begav vi oss mot Väddis! Egentligen hade vi tänkt åka på långfredagen men Theodor föreslog att vi skulle åka tidigare (inte så svår övertalning!) så vi gjorde det! 

Vi hade räknat med många timmar i bilköer pga alla varningar om påsktrafiken så döm om vår förvåning när det inte var NÅGOT stillastående alls utan snarare helt tomt på bilar! Vi åkte runt 16-tiden och då brukar det verkligen vara rusning men INGENTING denna skärtorsdag! Vi kom fram och läste senare på Facebook att trafik-kalabaliken dragit igång ett par timmar senare och att det skett en olycka på just vår väg med totalstopp!


Vi var på Väddis totalt 5 dagar och tiden rusade iväg.

Vi hann med ett besök på vår stammis-krog "Akilles Taverna".


 

Mycket utevistelse blev det! Så härligt vårväder!


   

Theodor slog rekord och tog sitt första dopp i havet för i år! Isabella doppade fötterna men bangade sedan (av förståeliga skäl tycker vi andra i familjen!)

Nike, jag och Romanos höll oss på stranden!   


               

Vi har ju även startat en tradition att vid varje öppnande för våren ska vi inviga med grillspett till middag! Självklart hölls traditionen!   


     

Turbo har som vanligt hittat nya sovplatser, denna gång i ett dvd-fodral!   

 


En påsktårta (likadan som vi fick hos morfar Matti och Marita innan påsk) hann vi med också!


 


Idag hade vi bestämt att vi skulle åka från Väddö vid lunchtid och hade även då räknat med köer! Inte ett stopp åt det hållet heller! Vi verkar ha hittat perfekta resetider denna helg!


Hoppas ni alla haft en jättehärlig påsk! Imorgon börjar skolan för stora barnen! Isabella är ju ledig ett par veckor till! Vi har tänkt påbörja lite byte av rum, spackling, ommålning och tapetsering den kommande veckan! 


Många kramar!

Av Lena - 15 april 2014 13:37

Åter hemkomna efter en 22-timmarskryss till Mariehamn med båten Birka Paradise!

Så härligt att komma iväg lite och bryta vardagen! Och alldeles lagom lång tid man är borta!

Mycket god mat och lek blev det! 

Jag är dock lite besviken på personalen på båten som jag upplever inte är så serviceminded som tex personalen på Tallink/Silja eller Vikingline! Sura gubbar i taxfreen samt i baren! 

Vår servitris i restaurangen var i allafall glad och trevlig! Tummen upp! :-)


               

Av Lena - 12 april 2014 20:10

Kommande vecka har Theo och Nike påsklov! En kryssning, danskurs, bilrekond och Väddis är några aktiviteter som väntar!  


Den här veckan har gått så fort! Romanos har jobbat sitt sista pass på gamla vårdcentralen (han har bara ett par administrativa pass kvar) och är sedan ledig april ut!

Isabella har varit lite förkyld denna vecka och varit hemma samt kommer att vara hemma ca 3 veckor till, så det blir långledigt för henne också!   


Vi har ju ett behov av att byta lite rum med varandra här hemma för att få plats när lillen kommer till världen. Nike ska överta mitt och Romanos sovrum och vi ska ta över Nikes som är större för att få plats med en spjälsäng! (som troligen inte kommer att användas alls om bebisen följer trenden efter de andra 3 barnen, men ändå   )


Jag har ju redan planerat tapeter och färgsättning till "nya" sovrummet och skulle bara se tapeten jag ville ha "live" innan vi köpte den! Nike och jag åkte och kollade och det slutade med att jag kom hem med en HELT annan tapet/färg än den bestämda!   

Sedan skulle vi ju inte göra något mer renoveringsarbete, men eftersom Nike så gärna ville ha en rosa variant av den tapeten vi valde till vårat rum var vi ju "tvungna" att köpa den tapeten samt ny matchande färg också! Och eftersom Nike får ny tapet ville Isabella också ha ny tapet i sitt rum så det var ju bara att slå till!    Tur att vi är lediga länge nu!   (Theo är som tur är inte så förtjust i förändringar så han har inte önskat någon ny design än!   )

Läste nyss en rubrik i Aftonbladet om att 4 av 10 som börjar bygga om inte kan sluta! Vi kanske tillhör någon av de 4? 


På tal om beroende så såg jag ett så intressant avsnitt av nya programmet "Helt sjukt" häromdagen! Det handlade om Ortorexi, en fixering vid hälsosam livsstil präglad av tex överdriven träning och nyttigt ätande!

Så intressant att höra de som var medverkande i programmet som beskrev hur de var "tvungna" att träna. En tjej hade tränat så hårt och så mycket och totalt förnekat att hon fick värk. Istället för att lyssna på sin kropp och varningssignalerna började hon gå kontinuerligt på smärtstillande och fortsatte träna lika mycket. En dag när hon var ute och sprang fick hon svårigheter att andas och sökte sig till vårdcentralen för att få medicin mot "ansträngningsastma". Läkaren tog EKG och skickade henne akut till sjukhus med en hjärtinfarkt.

Hon beskrev just känslan av att hon MÅSTE träna, inte att hon tränade för att må bra!


Jag har ju för många år sedan satt en gräns för mig själv att jag max FÅR träna 3 gånger / vecka! Detta just för att jag så lätt hamnar i den känslan att ju mer jag tränar, ju mer måste jag träna för att inte få dåligt samvete över att jag inte tränar. Och det sjuka är just att om jag en vecka tränar 4 gånger så får jag dåligt samvete om jag inte tränar 4 gånger eller mer veckan efter! 

Därför har jag satt en gräns för mig själv med max 3 träningspass per vecka och det fungerar så bra! 

Vilken skillnad det har blivit på anledningen att träna för mig efter det! Ingen hets och bara roligt!   

Det var så intressant att lyssna på de som medverkade i programmet och att de belyser detta problem som tydligen är ett stort växande problem idag! Mycket sevärt!


I lördags var barnens farbror och faster här med kusiner! En eftermiddag med pizza, prat och lek!

Hans och Jenny hade även med sig en hel kasse med bebissaker till oss, och FREDDE var den första som fick prova babyskyddet förstås!   

 


TACK snälla Hans och Jenny för en underbar dag och för alla fina saker!!!        


På söndagen var Nike på dans och efter det gick jag, Mona och vovvarna en promenad! Det är så kul att kunna träffas privat nu när vi inte längre jobbar tillsammans!!   


Vi har även hunnit med en lunch i veckan med Karin och Ted i Vällingby! SJÄLVKLART tog jag Grekisk sallad! Undrar om någon blev förvånad?   


I går kväll ringde det på dörren och det var vår närmaste granne Lina (än så länge i ca 2 månader till innan de flyttar några lägenheter bort)  som kom med en hel kasse med pojkkläder till bebisen! TACK snälla!!!    

Nu ska vi göra det vi är bäst på i denna familj, slappa!   


 


Ha en fortsatt trevlig helg alla mina kära vänner!  



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards