Alla inlägg under juli 2018

Av Lena - 30 juli 2018 13:27

Sedan sista inlägget har vi hunnit med ett par korta besök på Väddö där renoveringen av gäststugan fortsätter. Ena gången var Nike med och nästa gång var Theo med då Nike åkte hem lite tidigare för att träffa en kompis.


                 


Theo tog med småsyskonen ner till havet för att testa på fiskelyckan men som vanligt blev det ingen fångst.


Renoveringen av gäststugan går sakta framåt och nu har vi även hunnit lägga nytt golv. Nu väntar vi bara på en Ikealeverans som beräknas komma i mitten av augusti och när alla saker är uppskruvade så är det äntligen klart!


Jag, småttingarna och Musse åkte även detta år ut till Evas underbara landställe och umgicks ett par dagar! Det är verkligen så härligt att bara få umgås och prata och skratta!

Vi tog en sväng till stranden och en en kvällspromenad för att titta  på kalvarna.


               


Dagen efter passade vi på att hjälpa Eva att plocka av alla mogna vinbär från buskarna innan det var dags för hemfärd! Barnen fick även till sin stora lycka hoppa i Evas vattenspridare!


     


Tack finaste vän för 2 såå roliga dagar!       


Vi har även fått äran att vara med och fira Linns konfirmation.


     


Både Emilio och Isabella fick några kassar med urvuxna kläder från Linn och Oscar så kvällen hemma fortsatte med modevisning!   


Sedan har ju vår lilla lilla tjej Nike (som nu är 1,70 lång!) hunnit fylla 15 år! Vi firade henne först hemma hos Johan och sedan här hemma med Morfar och Marita samt med Nikes kompis Ella!


     


Nike fick självklart hjälp av lillebrorsan med att öppna paketen!   

 


Tänk vad liten hon var! Mammas lilla tjej!       


En eftermiddag åkte vi till badstranden några timmar med familjen Hedgren.


         



Den 25/7 åkte Nike tillsammans med Ella på deras efterlängtade språkresa till Malta! 3 veckor ska de vara borta vilket jag tycker känns som väldigt lång tid, men tjejerna är coola!   


Båda djuren har varit märkbart påverkade av denna otroliga värme så mycket slappande har det blivit.    


   


Jag jobbade i helgen som var och som vanligt cyklade jag till jobbet. Hade ju sett att det skulle regna på söndagsmorgonen men att det skulle regna och blåsa SÅÅÅ mycket blev en liten chock! Så mycket vatten på ett ställe att även fast jag satt högt upp på cykeln nådde vattnet mig till låren!   


Fram kom jag iallafall till slut!


 


Efter jobbet cyklade jag hem i dyngsura kläder eftersom de inte hunnit torka under dagen och jobbhelgen avslutades med ett besökt på Olearys i Vällingby med familjen   .


Ha en jättehärlig måndagskväll i värmen nu alla mina fina vänner!       


Av Lena - 11 juli 2018 14:41

Jag har ju tidigare skrivit om vår dragkrok på bilen som vi aldrig testat sedan vi köpte bilen 2014 och när vi väl testade den för någon månad sedan så fungerade ingen el alls. Alla lampor var döda.


Jag kontaktade Toyota i Rissne där vi köpte bilen och förklarade att vi inte hade testat dragkroken någongång och att den nu inte fungerade. Fick snabbt ett mail tillbaka att garantin gått ut och att vi skulle få betala 1500:- i felsökningsavgift samt kostnader för själva reparationen av det som var fel.

 

Skrev ytterligare ett mail att man kanske kunde minska på kostnaden om det visade sig att det varit fel från början men fick ett kort mail tillbaka där det stod : Jag skrev ju nyss att garantin gått ut.


Tråkigt svar (även om det är sant).


Pratade lite med Romanos om hur vi skulle göra och vi bestämde oss för att vända oss till Toyota i Vällingby för råd. (Det har ju varit mycket strul med vår bil och bemötandet från början i Rissna så vi tänkte att vi kunde ju prova hur det var i Vällingby).


Sagt och gjort, jag mailade Vällingby som direkt svarade samma sak, att garantin gått ut och att vi skulle få betala en felsökningsavgift på 750:- och sedan ev reparationskostnad (HALVA priset på felsökningen!!!)


Jag bokade en tid direkt och igår åkte vi dit på morgonen för att lämna in bilen samt att få den servad samtidigt. Killen lovade att höra av sig när de hittat felet på dragkroken men sa att vi kunde hämta bilen innan kl 17 när de stängde. Inget samtal kom och vid 15.30 började vi tänka att det kanske var så stort fel att det inte gick att laga på en dag....

Kl 16 kom sms om att bilen var färdig så vi tog direkt en promenad dit.


När vi kommer in i receptionen säger killen bara att de åtgärdat felet.

- Vad var det för fel då, undrade jag nyfiket.

Svaret blev : Den som har monterat den här dragkroken har felkopplat den från början!!!


Och tänk, vi behövde inte betala en enda krona (fast vi självklart skulle ha gjort det!) utan Toyota i Vällingby bjöd på de arbetstimmar det tog att göra om det jobbet som skulle gjorts på Toyota i Rissne!


TACK för en OTROLIGT bra service och bemötande! 

Av Lena - 10 juli 2018 15:03

Då de stora barnen i familjen åkte med Johan till Kroatien i 2 veckor passade vi på att boka en resa till Rhodos, Plimmiri.


Planet gick som vanligt tidigt på morgonen så det var 2 trötta barn som somnade direkt när vi kom på flyget!


 


2 helt underbart avkopplnade veckor på ett hotellkomplex med enbart jättetrevlig personal. 


Vi hade bokat en 2 rums-lägenhet på markplan och hade sådan tur att vi hamnade precis vid den pool där barnen badade mest av allt. 


         

Det fanns även ett mini-vattenland där vi tillbringade ett par dagar.


       


Havet låg på ett par minuters gångavstånd och Emilio och Romanos var med dit en gång men då Mille tyckte det var lite läskigt med vågorna så var det mest jag och Isabella som badade i havet! Tjejtid!   


               


Det var helt lagom varmt under den första tiden men de sista dagarna var det nästan på gränsen till för varmt! Men bada kunde man ju alltid göra! 


               


Vi bodde på ett s.k All inclusive hotell där man kan äta och dricka precis vad man vill i buffen. Ett par av kvällarna ingick det dock restaurangbesökt på 2 olika mindre restauranger men förutom utsikten så var maten verkligen inte alls något att ha.


                     


Vi gillar verkligen conceptet med All inclusive speciellt när man reser med barn då de kan få något att äta precis närsomhelt och inte bara på speciella tider.


 


Hotellet hade till och med uppmärksammat min födelsedag (trots att jag inte brukar fira den!)


 


Några övriga bilder nedan :


                           


En stor lycka var att jag även träffade en ny träningskompis, Astrid från Norge! Vi gick på minst ett träningspass dagligen (mestadels spinning) och tänk.... Jag packade upp mina spinningskor från 2002 och Astrid packade upp sina från 1999   

Det var ju 10 år sedan jag spinnade men OJ vad roligt det var! (Så idag har jag och Romanos köpt varsitt gruppträningskort! )


Resan gick helt perfekt hem, inga förseningar alls. Vi unnade oss en Taxi från Arlanda och lyckan var såå stor att Nike redan var här och mötte oss när taxin stannade!       


Dagen efter hämtade vi hem våra 2 4--benta vänner från respektive hotell också! 


 

Ett fantasktiskt ställe som bestod till 95% av tyska turister, resten från blandade länder. Jag, som läst tyska i några år, tyckte att det var jätteroligt att lyssna på alla samtal. Dock lite svårare för Isabella att få kompisar, men några lekte hon med iallafall.


Vi vill gärna åka tillbaka någon dag!       



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards