Alla inlägg under juni 2014

Av Lena - 30 juni 2014 17:02

Har verkligen varit seg på uppdatering senaste tiden trots att en av de största saker har hänt i våra liv! Vår lille Emilio beslutade sig att komma till världen den 21/6, 10 dagar innan beräknad födsel!
En helt fantastisk förlossning med underbar personal och det absolut bästa av allt var finaste, bästa Hans och Jenny som hade hand om Isabella under hela dagen!
(Förlossningsberättelse kommer lite senare när tillgång till dator finns, har nu bara mobilen)

Av Lena - 12 juni 2014 13:33

Överallt läser man ju om skarp kritik mot Försäkringskassan och alla deras beslut men jag måste verkligen få skriva ett positivt inlägg om mitt aktuella fall hos försäkringskassan gällande föräldrarpenning för kommande bebisen!


Det har varit en mycket lång process att kunna få rätt SGI registrerad (Sjukdomsgrundande inkomst, alltså årsinkomst) hos försäkringskassan då min tidigare arbetsgivare först skickade in helt fel uppgifter om hur mycket jag tjänat i mitten av april och därefter inte skickat in rätt uppgifter trots flera samtal från både mig och försäkringskassan.


Tillslut, efter ytterligare ett samtal av min handläggare hos försäkringskassan till lönekontoret kom rätt inkomstuppgifter in och kunde registreras, men då var problemet att jag borde ha registrerat mig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen då jag inte arbetat de senaste månaderna. 


Min handläggare undrade varför jag inte gjort det utan istället haft en inomst på 0:- den senaste tiden.

Jag förklarade för henne att jag först blivit lovad fortsatt vikariat men att detta drogs tillbaka av arbetsgivaren och därefter blivit lovad att få arbeta på timme så mycket jag kunde tänka mig att arbeta men att även detta ej blev som utlovat. Jag förklarade även för handläggaren att jag inte registrerat mig som arbetssökande eftersom jag varit så säker på att ha mitt arbete kvar fram till förlossningen och att när jag väl insåg att jag inte kommer få jobba som jag trott då inte kunde börja söka arbete som sjuksköterska med den bäckenuppluckring jag har. Man kan ju inte söka nytt jobb och säga att man inte kan stå och gå inom vården!


Jag trodde verkligen att det skulle vara helt kört för mig att få någon föräldrarpenning alls förutom minimibeloppet pga att jag inte gjort som man ska och följt alla riktlinjer!


Döm om min (och Romanos!) förvåning när handläggaren ringer sent en eftermiddag och informerar om att hon beräknat min SGI från februari förra året till februari detta år då jag jobbade en hel del. Hon har alltså inte tagit med de senaste månaderna då jag tjänat 0:- för att hon ansåg att min SGI då skulle hamna jättelågt!


Tänk vilken fin människa!    Hon såg till min situation och inte paragrafer om hur man egentligen skulle ha gjort! Hon kunde mycket väl sagt till mig att jag gjort fel (vilket jag ju egentligen gjort eftersom jag borde skrivit in mig på arbetsförmedlingen) och att hon därför ej kunde bevilja en så hög SGI som jag nu fick tack vare att hon räknade på de tidigare månaderna! 

Jag tackade henne 1000 gånger minst och hon avslutade samtalet med att säga: -Jag är så glad att någon är nöjd med mitt beslut!

Kan man vara annat? TACK, TACK och åter TACK!!!   

Av Lena - 6 juni 2014 13:09

Nu har det nästan gått 1 månad sedan senaste inlägget av mig! 

På något sätt har jag all tid i världen att blogga men å andra sidan händer det inte så mycket nytt att skriva om när man mest är hemma hela dagarna!


Vi har äntligen fått hämta vår nya blåa pärla! En Toyota Verso som vi hittills är mycket nöjda med hela familjen!


 


Karin och jag har hunnit med vår sista tjejkväll på ett tag (alltså utan barn). Vi tog en heldag i stan med middag och fika! Sååå trevligt!


 


Theodor har varit på sitt sista disco på fritidset Jollen! Nu är det högstadiet som gäller!

Han är så stor och strök sin skjorta inför discot alldeles själv! Vår tonåring!   


 


Vi har även hunnit med att åka upp till Väddis några korthelger för bla gräsklippning! Nu dröjer det några veckor innan vi åker dit igen pga avståndet till förlossningen där! Närmaste sjukhus med förlossning är ju Danderyd med en resväg på 1,5 h, och sätter det igång och går som tidigare 3 förlossningar hinner vi ju inte dit!


     


Vi har fixat det mesta här hemma inför bebisens ankomst! Jag bäddade klart spjälsängen häromdagen och någon var mycket snabb med att provligga den!


 

Verkar vara godkänd iaf! Vi fick spjälsängen av vår granne Jessica. Det är en säng som är minst 20 år gammal men med lite färg är den som ny!    Så roligt med återanvändning! (och bra för miljön!)


Vi har även fått äran att träffa Åsa, Matz, Alicia och lilla (som nu blivit så stor!) Ville! De kom och fikade med mig och Isabella under ett besök uppe i Stockholm! Så härligt att få prata ikapp efter tiden som gått och tjejerna tog vid där de slutade leken senast!   


I helgen är stora barnen uppe med Johan, Maria och Farmor Lena i Ornäs i Dalarna där Lena har sitt sommarställe! Detta ställe skall tyvärr säljas i år och Theodor har tagit detta beslut mycket hårt! Han har under några veckor på alla sätt försökt fundera ut hur vi ska kunna "rädda" det! Det förslag som återkommer oftast är att Romanos och jag ska köpa det, men då det värderats till närmare 1 miljon kronor har vi tyvärr inte den möjligheten!

Målet för Theo denna helg var att fiska och bada där en sista gång!   


Isabella är på sin kompis Kajsas 5-årskalas just nu på gården bredvid och jag och Romanos ska börja sätta upp de sista tapeterna för denna renoveringsomgång! Denna gång i Isabellas rum! Sedan är det färdigrenoverat på ett tag igen!     


Ha nu en underbar Nationaldagshelg alla mina fina vänner!       

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards