Alla inlägg under januari 2020

Av Lena - 19 januari 2020 16:28

Länge sedan senast igen!

 

Gudmor-Eva och jag har hållit traditionen med att gå på musikal med Isabella. Denna gången såg vi Robin Hood.

Innan musikalen  åt vi lunch på Vapiano.


 



Jag har även fått äran att var med på min vän Carolines födelsedagslunch. Det var så otroligt fint och trevligt med supergod mat och trevligt sällskap!   


  D

Julen har hunnit passera och nyår lika så.


Vi hade planerat att åka till Romme över julhelgen. Theo skulle stanna hemma och jobba samt passa Turbo så för att han skulle kunna vara med och fira firade vi lite i förväg.


 


Den 22/12 bar det av mot Romme. Vi hade bokat 2 rum på det fina hotellet som ligger precis vid skidbackarna. Vi var även där förra året och blev mycket förtjusta i både hotell, läge och mat.


         


Vi stannade 4 nätter och barnen åkte skidor från morgon till kväll. 


Nyårshelgen spenderade vi i "lillfamiljen" på underbara Väddis. Nike var i Göteborg hos sina kompisar som hon träffade på språkresan på Malta och Theo var hemma och gick ut med sina vänner.


     


Lyxigt värre att vi även kunde åka till Väddis helgen efter! 


Både Romanos, jag och Theo jobbade mellandagarna! Så kul att vi alla är på samma ställe!


Även den årliga traditionen med julgransplundring hos bästa Hans och Helen var vi på i år. Vi åt gott, dansade runt granen och kastade ut den!   


Isabella tränar basket flera gånger i veckan och har även kört en del matcher. Såå spännande att kolla och heja på!


 


Senaste veckan har vi varit jätteoroliga för vår älskling Turbo! Han blev förkyld en dag och började nysa som bara den. Sedan blev han täpptare, ögon och nos rann och han blev tröttare och tröttare ett par dagar. Även rösten försvann så det hördes inte ett ljud när han jamade.

 

En dag så hade han varken ätit eller druckit på hela dagen när jag kom hem från jobbet. 

Då tänkte jag faktiskt att det kanske inte kommer att gå. Han är ju ändå 16 år. Jag tänkte att jag skulle köra till Albano djursjukhus akut.

Hade redan läst på på nätet samma dag som han blev sjuk om olika förlopp. Där stod bla att om katten blir för täppt så kan man prova att ha med katten i duschrummet när man duschar (ej i duschen   ) för att katten ska få andas in ånga som i sin tur kan hjälpa mot nästäppan. 

 

Jag tänkte att jag skulle testa det innan jag satte mig i bilen mot Albano.

Tog in Turbo i duschrummet, satte på dusch och vattenkran på maxvärme och lät de spola ett tag. Det blev mycket ånga i badrummet och jag lät Turbo sitta kvar ca 30 minuter.

När jag öppnade dörren sprang han direkt rakt ut, fram till sin vattenskål och drack upp halva mängden vatten som fanns där i!

Vilken LÄTTNAD!!!!!!!

Han fick ytterligare en "ångbehandling" senare på kvällen och drack mer.

 

Morgonen efter var vi flera som duschade och Turbo var med i badrummet. Den dagen drack han ofta och mycket men åt ingenting. 

När torsdagen kom så satt Turbo på sin köksbänk på morgonen och ropade högljutt (med rösten som nu återvänt) på mat! Han åt en hel portion med god aptit och sedan dess är han helt återställd!!!       

 

Åhh vilken oro! Speciellt eftersom han börjar bli lite till åren! Men både Romanos och jag är så glada att vi vaccinerat honom regelbundet varje år för annars är det verkligen tveksamt om han hade klarat sig med tanke på hur dålig han blev!


 


Jag har varit och lyssnat på favoritbandet "Keep it up" på Engelen med vänner från förra vårdcentralen jag jobbade på. Först lite middag och sedan superbra musik som vanligt!


 


Innan jul träffade vi Eva  också! Vi sa att vi skulle försöka ses under julledigheten men tiden gick som vanligt så fort och vi gick om varandra så vi sågs tyvärr inte då.


 


Träningen har vi kommit igång med igen efter juluppehållet. Kör bodypump med vår favorittränare Jenny.

(Tyvärr har vår käre vän Hans inte kunnat följa med ännu då livet kommit emellan   )


 



Förra året började ju jag och Romanos med "Köpstopp". Vi sa att vi inte får handla något om det inte är absolut nödvändigt och att vi då ska göra allt för att hitta det som går begagnat. Det har gått över förväntan! Vi hade satt som gräns till den 31/12 men när vi väl var där så kände vi att vi fortsätter detta året ut. Känns så bra både för miljön och plånboken! 

 

Igår började Emilio på simskolan igen efter juluppehållet och det var i en ny simhall där det var jättekallt i vattnet. Alla som kom upp hade mycket blåa läppar och frossade som bara den (och då är simskolan ändå bara 30 minuter).

Simlärarna har ju våtdräkter på sig så då tänkte jag och Romanos att vi skulle köpa en sådan till Emilio.

Det första Romanos sa när jag sa att Emilio kanske borde ha en sådan:

Då kollar vi Tradera, Blocket och Marketplace. 

Sagt och gjort. 5 minuter senare hade vi hittat en i nyskick, använd 2 gånger för 100:- i Hässelby. Sparade pengar samt miljö och vi var ändå i närheten på basketmatch så inte mycket mer bensinkostnad eller avgaser heller!   

(Vi har exkluderat upplevelser ur köpstoppet då det ger mycket livskvalitet)


 


När jag och Emilio kom till simskolan igår så kollade jag på läraren och tyckte att jag så väl kände igen henne. När hon sedan presenterade sig för barnen så sa hon att hon hette Gloria! Tänk! Det är våra vänner Ali-Rezas och Salomes dotter som vi har känt hela livet! Tänk vad världen är liten!   


En middag hos min pappa och Marita har det också blivit! "Morfar och Marita gör de godaste tacosarna i hela världen" säger alla baren (och jag och Romanos också!)


Annars rullar allt på som vanligt! Alla aktiviteter har inte dragit igång ännu så lite lugnare än i den verkliga vardagen! 


Ha en jättetrevlig söndagskväll mina kära vänner!!!!       


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards