Alla inlägg under februari 2021

Av Lena - 17 februari 2021 16:33

På väg hem!

Av Lena - 17 februari 2021 15:32

En tråkig nyhet har hänt sedan senaste blogginlägget. 

 

Musse har ju i hela sitt liv haft stora problem med sina tänder då han fått otroligt mycket tandsten och konstant blödande tandkött. Vi har gjort flera stora ingrepp under sövning hos veterinär för att få bort tandstenen och minska tandköttsinflammationen men det har endast hållit i sig kortvarigt.

 

Nu tog vi åter Musse till veterinären för ett par månader sedan och efter mycket om och men (de vill ta blodprover först för att han är så gammal och andra gången vi kom dit hittade de ett blåsljud på hjärtat som vi fick remiss för undersökning genom  ultraljud för att se att det inte var någon risk att söva honom) sövde de honom till slut och när jag kom och hämtade honom efter 7 timmar tog veterinären in mig och berättade att Musse har en tandsjukdom som heter FORL och som är mycket ovanlig på hundar. Säkert har han haft det hela tiden och det är därför han haft så mycket problem.

 

Det finns ingenting man kan göra åt denna sjukdom förutom att dra ut de drabbade tänderna och vid första veterinärbesöket trodde veterinären att man skulle vara tvungen att dra ut ALLA tänder (vilket är 42(!!!) stycken på en hund).

Vid första besöket drog de ut 4 tänder ocn idag, en månad senare ska de dra ut 6-10 tänder för att se om några går att ha kvar mot förmodan. Musse är där nu och de ringde för ett tag sedan och sa att jag kan hämta honom vid 16.30. 

 

Han är såå tapper och visar inte med en min att det gör ont.


Vi har ju erfarenhet sedan tidigare av sjukdomen eftersom Turbo har den. Den är väldigt mycket vanligare hos katter. Turbo har ju en mild variant och han fick amputera några tandkronor för några år sedan och har sedan dess inte haft några problem med tänderna, peppar peppar.


Får se vad veterinären säger idag när jag kommer dit....


Annars är det bara alla vanliga aktiviteter som sker. Nike och Isabellas dans, Emilios simning och Isabellas sånglektioner.


Jag och barnens faster Jenny fortsätter traditionen med våra söndagspromenader.


 


En lördag åkte vi till Sollentuna där det finns skidbackar och NIke, Emilio och Isabella åkte skidor några timmar medan Romanos och jag promenerade runt i det vackra vädret.


 


Vår gruppträning är fortfaranade stängd så vi köpte en Step-up-bräda för att kunna hålla igång lite här hemma. Den har kommit till användning på annat sätt också   


 



Vi har gjort om lite i Emilios lilla rum. Svårt att få bra foton när det är så litet men vi tog bort de höga Billybokhyllorna som ändå bara var fyllda med mest skräp och bytte ut de mot 2 byråer och hyllor på väggen.


   


Mattan som ligger på golvet har min mamma knytit själv (ryamatta) under terapin när hon låg på sjukhuset i Uppsala för behandling.


Emilio har ett stort intresse för odling (som mina vänner Jenny och Karin på jobbet också har!) och finaste Berit har gett honom jord och tips om hur han skulle göra för att odla med äppelkärnor. 

Han har även fått en jättefin kruka av Berit att plantera om de i när de blivit lite större.


 


Alla hjärtans dag har också hunnit passera och vi brukar inte fira den men i år så vill Emilio absolut köpa något åt mig så storasyskonen tog med honom upp till Vällingby och för sina egna pengar köpte han en jättefin ljusstake och ett rosa ljus åt mig!   


 


På jobbet går vi och väntar på att vaccinet ska anlända så att vi äntligen kan börja vaccinera våra patienter! 


Nu ska jag börja klä på mig för att hämta vovven med något färre tänder än imorse. Ska hämta ut ett recept med smärtstillande åt honom på apoteket först.


Sist men inte minst en bild på far och dotter! (som snart är lika långa!)


 


Sköt om er nu mina fina vänner!       

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards