Alla inlägg under november 2011

Av Lena - 28 november 2011 17:20

I dag vid 16-tiden när jag vaknade efter nattpass hade jag fått ett så underbart meddelande på Facebook! Det var Nettan (Musses uppfödare) som hade skrivit att hon hade "tjuvkollat" på Svenska kennelklubben idag och Musses höftröntgensresultat hade kommit!

Musses höftleder är helt "friska" utan anmärkning!! HURRA!!!!!!     TACK Nettan för de superbra nyheterna!!!!  


En vanlig kväll i TV-soffan brukar se ut enligt följande förutom att det på bilden saknas 2 barn och en katt som också brukar vara med någonstans i röran!  


 


Inför uppsättandet av ett överskåp i köket fick vi låna ett suveränt mätverktyg av barnens farbror Hans! Man kan se bla var elledningarna går så att man inte borrar/skruvar i dem! TACK Hans!!!


 


Självklart skulle Isabella vara med på ett hörn av byggandet! (Musse också men han ägnade sig mest åt att tigga äpple!  )


   


Första advent firades i söndags med lussebullar efter frukost!

Turbo spanar in adventsljuset!


 


I fredags var vi på julfest på Romanos jobb! En jättetrevlig fest med knytkalas!

Sååå roligt att få träffa alla människor, både nya och gamla vänner! TACK för en SUPERTREVLIG kväll!

Isabella var enda barnet och hon hade egna föreställningar med sin dansklänning!  


De ringde från dagis i torsdags och sa att Isabella inte var sig själv, hon ville bara sova! Jag hämtade henne förstås direkt och just då var hon väldigt pigg men senare framåt kvällen kom febern och tröttheten tillbaka.

Hon har ju även klagat över ont i benen och ont i ryggen och eftersom hon haft återkommande febertoppar så tog Romanos henne till vårdcentralen på fredagsmorgonen och tog lite prover! Efter Emlakräm (bedövningskräm) i armvecket och stick av syster Monika (som är bäst!!) sa inte Bella ett ljud utan hon var mer intresserad av andra saker!  

Proverna visade på något förhöjd CRP (fortfarande) och en aningens sänkta lymfocyter (som är helt normalt om man har en infektion) men annars ok! Halsprovet däremot visade återigen på positivt för streptokocker och eftersom Isabella hade så mycket symptom fick hon återigen en antibiotikakur, självklart en annan sort än den hon åt sist.

Hon har varit pigg de senaste 3 dagarna! Hoppas det håller i sig! (Säger en mycket orolig mamma!)


INGENTING har någon betydelse bara man är frisk och alla ens nära och kära är friska!!     



Av Lena - 24 november 2011 16:31

I går åkte jag, Romanos, Nike och Bella iväg till Ikea för att bla handla en dörr till vår nya frys!

Nike ville absolut vara med Isabella i lekrummet under tiden, och hör och häpna, det fanns plats för båda två!

Så det blev premiär för Bella där! Och som väntat, hon älskade det och ville inte åka hem!


Premiär igår blev det också för ätande av lussebullar! De sålde lussebullar utanför Ikea så vi köpte 5 stycken!


 


Blev så sugen på att baka egna så bla det har jag roat mig med idag! Gick även in på Systemet i Vällingby och köpte en flaska glögg  


 


Hade bokat synundersökning för mig idag då jag upplever det som att jag börjat se så mycket sämre på höger öga samt att jag har mycket mer huvudvärk nu än tidigare.

Mycket riktigt, på höger öga är jag översynt så nu har det beställts glasögon!


Musse har varit hos Bebban nästan hela dagen! Jag hade tvättstuga på eftermiddagen då jag planerat att tvätta alla "sommar"-gardiner jag tog ner igår när jag satte upp julgardinerna! Men någon hade tagit min tvättid! Jag trodde att någon läst fel på bokningen och kollat på december i stället för november men jag vet inte om det verkligen var så! Jag har så svårt att tro att någon bara kan ta en annans tvättid med flit! Det skulle jag ALDRIG kunna göra! (Däremot vet ju alla att jag är så förvirrad så jag skulle nog kunna virra mig till en tvättid som inte var min om jag inte dubbelkollade 3 gånger att det verkligen var jag som hade tvättid just nu  )


Nu väntar jag på barnen, Nike, Theodor och Arvid som ska hänga med hem idag! Romanos jobbar på Bromma så vi har tänkt vara lata och käka pizza till middag!

Sedan har Nike Capoeiraträning och Arvid och Theo ska på scouterna!


Clara har kollat upp en ny mindfullness-kurs till i vår! En som går här i Bromma! Hoppas att det finns platser kvar! Skulle vara så roligt att komma iväg än en gång på en kurs med Clara!

Av Lena - 22 november 2011 21:00

Isabella mår mycket bättre!   Har varit superpigg hela dagen så imorgon blir det dagis igen!


Jag har återhämtat mig efter att ha varit vaken i över 30 h i sträck! Alla som känner mig vet att jag inte blir någon trevlig person när jag inte får sova ordentligt!

Var ju vaken från söndag morgon, jobbade natten och vabbade med Bella på måndagen! Sen när Romanos kom hem så tänkte jag att jag skulle vända tillbaka dygnet så jag gick inte och lade mig förrän runt 22-tiden!

Beundrar verkligen min chef som i alla år då hennes barn var små jobbade natt och var hemma med sina barn på dagarna! Hon hade inte en enda VAB-dag under hela sin nattjobbskarriär!

Tänk om jag hade en sådan energi!  


Romanos jobbar extra i kväll på Bromma!

Själv har jag roat mig med tvättstugan bl.a


I morgon ska vi prova en ny grej! Fick ett erbjudande på Groupon (En sida som jag VERKLIGEN rekommenderar med massor av bra erbjudanden, fick tips om denna av Nettan för några månader sedan!) om att få "städhjälp" 1 gång i månaden i ett halvårs tid för 100:- per gång!

Vissa saker gillar jag ju att göra som att dammsuga och skura golv men sedan finns det vissa saker som jag bara tycker är URTRÅKIGA som att damma och att torka av alla köksluckor mm! Tänkte att jag skulle prova och se hur det funkar bara för att det var ett så otroligt bra erbjudande   Kul att prova något nytt!  


Sedan kl 14 är det dags att besöka Västerorts djursjukhus för en höftröntgen på Musse!

Håll tummarna att allt är bra!


På tal om veterinärer... Häromdagen när vi hade varit ute och ätit hela familjen och kom till Brommaplan så såg jag en hund som jag tyckte jag kände igen, men mannen som promenerade med hunden kände jag inte igen!

Hunden gick fram till Romanos men när de skulle hälsa sa mannen att det inte var så bra eftersom hunden var gammal och både döv och blind!

Då förstod jag att det var vår veterinär Ellens hund!

Hon (hunden alltså) råkade ju ut för en kamphundsattack för några veckor sedan då hon höll på att bli ihjälbiten av en s.k kamphund vid Lillsjön i Riksby! Kamphunden tog tag tag i strupen på Ellens hund och släppte inte! Ellens hund, som är nästan 12 år och både döv och blind, skrek för sitt liv men kom inte loss!

Ägaren stod bara och tittade på!

Tillslut, efter att Ellen på alla sätt försökt få hunden att släppa fann hon inget annat råd än att böja sig ner och bita hunden i örat!

Hunden släppte då strupen och högg Ellen i armen istället, ett sår som var tvunget att behandlas med antibiotika och stygn!


Musse och jag var ju hos Ellen för ett vaccinationsbesök men efter det har jag inte pratat med henne!

Och det var SÅÅÅ UNDERBART att se hunden helt återställd (åtminstone fysiskt!) efter attacken!

Ägaren till kamphunden sa efter överfallet att han var så chockad att han inte kom ihåg varken sitt telefonnr eller namn men sa sedan glatt till Ellen att :

- Vi ses nog snart igen!

      

Ytterligare ett kamphundsöverfall har hänt de senaste veckorna, där min kusin Idas mammas lilla valp blev attackerad. Detta anfall fick definitivt inte ett lika lyckligt slut då lilla vovvens liv inte gick att rädda! Det finns inte ord att beskriva hur hemskt det är!!!


Av Lena - 19 november 2011 20:31

Så, nu kan jag nog fortsätta skriva lite!


Helt plötsligt under mitt förra inlägg började Isabella skrika att hon har ont i huvudet samt inte kunna luta huvudet bakåt då hon hade så ont i nacken samt 40-graders feber som kom mycket hastigt! Ingen lampa fick heller vara tänd för hon fick så fruktansvärt ont i ögonen!

Detta har aldrig hänt tidigare och när man (tyvärr??) är påläst om meningit (hjärnhinneinflammation) så blev jag livrädd då detta kan gå väldigt snabbt från insjuknande till mycket allvarligare tillstånd!


Symtomen Ellis klagade över var ju i stort sett exakt de som kännetecknar meningit och som samtidigt förstås kännetecknar många av alla "vanliga" infektioner som man ofta drabbas av... (Så svårt att veta när det är barn eller djur som är sjuka och inte kan beskriva hur/var det gör ont!)


Vårdguiden skriver :

SÖK VÅRD

Vänd dig omgående till akutmottagning på sjukhus om du eller någon i din omgivning har tecken på hjärnhinneinflammation eller hjärninflammation. Det kan vara svår huvudvärk i kombination med feber, nackstelhet och överkänslighet mot ljus.


Lägligt nog jobbade Romanos på näraktuen idag så för första gången någonsin var vi på ett akutbesök och tog lite halsprov (eftersom Bella hade halsfluss för någon vecka sedan) och CRP(infektionsprov).

Och SJÄLVKLART så piggade Isabella på sig så snart vi satt oss i bilen. Jag ringde Romanos och sa att vi kanske skulle avvakta men han tyckte det var lika bra att vi kom ner.

Halsprovet var bra och CRP  var på 36 (<10 ska man ha om man är fullt frisk) så ingen fara!


Och jag blev verkligen helt imponerad av hur snabbt allting gick! Allt som allt inklusive bilresan och ett inköp av saft och lite godis på Ica tog det ju mindre än en timme!

Lillan sitter nu nedbäddad i sängen framför en DVD med favoritfilmen Scooby doo tillsammans med Nike och smaskar Marabou mjölkchoklad!      


Ja, för att återgå till dagen som gått innan detta kaos!

Lena nr 1 (barnens farmor alltså!) hade köpt biljetter för att vi skulle åka in till stan och gå på Cirkus Orion på en föreställning med akrobater, hästar och hundar! Alla 3 barnen satt som ljus och följde hela föreställningen! (Och mamman och farmodern också förstås!)


       


Innan teatern hade Per kollat upp en restaurang som vi kunde gå och äta på innan föreställningen och det kunde verkligen inte ha varit något bättre och mer passande ställe! Restaurang GLADA BARN!

En restaurang där det fanns massor med leksaker och alla som var där och åt hade barn som sprang omkring efter maten medan de vuxna kunde sitta och äta i lugn och ro! Helt fantastiskt!


             


Sedan fortsatte ju kvällen enligt nästkommande bilder :


   


Några andra bilder som jag laddat ner från min Iphone sedan tidigare i höst (och det är en URUSEL kamera på den!)


Musse passar på att prova Theodors 3-D glasögon utan glas!  



Bella i sin ursnygga toppluva som hon envisades att bära på Väddö för någon vecka sedan!

  

 


Veckans tidigare höstpromenad med Lena och de fyrbenta killarna! En underbart vacker bok-skog vid Lövsta!


     


Nu ska jag och Nike roa oss med att spela lite kort medan Bella fortsätter kolla på sin idol Scooby!


Massor med kramar på er mina vänner!!!    

Av Lena - 19 november 2011 19:09

I går hade vi bokat bord för hela familjen på restaurang Blekholmen inne i stan!

Vi hade fått ett erbjudande där, därför provade vi det stället! En superfin restaurang med jättegod mat och 99,5% romantiska par!    Och så vi som också är romantiska förstås men hade med oss 3 barn    

Jättetrevligt hade vi och 4 h senare begav vi oss hemåt mätta och belåtna!


     


Efter arbetsveckan däckade 2 stycken i familjen väldigt snabbt!


 


fortsättning följer...

Av Lena - 16 november 2011 11:03

I går på morgonen träffades Lena, jag och vovvarna ute i Lövsta och gick en 2 h lång höstpromenad! Jag hade en vit hund när jag började promenaden och en grå/svart hund när jag avlslutade den! (Lena nr 1 hade fortfarande en svart hund!  )

En trött kille hade jag när vi kom hem!


På eftermiddagen gick jag upp till skolan för att ha utvecklingssamtal med Theodor och fröken Pernilla! En kille som trivs i skolan och som suger åt sig kunskap som en svamp blev resultatet av samtalet!  


Kl 18 kom Mimmi hit för att vara här och leka med Isabella några timmar medan Romanos och jag skulle ut och äta! Vi åkte ner till restaurang Sorbon som ligger vid Brommaplan! Åhhh så god mat! Och ett STORT + är att den ligger så nära! Vi fick sitta i flera timmar och bara umgås och prata!

När vi kom hem och öppnade dörren var det första Isabella sa:

- Mimmi ska stanna längre!   

Tjejerna hade bla roat sig med att lägga pärlplattor och bygga tågbana!

Nästa tillfälle som Mimmi kommer är sista november! Då har Romanos och jag tänkt att vi ska gå på bio! Vi har ju inte varit ute tillsammans på bio sedan Isabella låg i magen!


Musse tillbringade eftermiddagen och kvällen hos Bebban! (Berit alltså!  )





Av Lena - 13 november 2011 16:06

Det här är sista helgen för detta år som vi spenderar på Väddö! Eftersom Romanos är ledig fredagar och måndagar varannan vecka så blir det en långhelg!


Idag har vi varit ute en hel del! Vi tog en promenad ner till havet och den öde båthamnen! Såå vackert!!


             


Isabella utnyttjade sin gunga på tomten också och självklart skulle vovven Fredde vara med och gunga!


 


Romanos fotade oss i går kväll! Det finns vissa (läs Musse!) som alltid måste ligga i mitten!


 


En vovve som ALLTID vill vara medelpunkten i alla situationer!  


 


Igår passade jag även på att beställa lite julklappar på nätet!Vi åker ju bort ett par veckor innan jul så det är inte så gott om tid kvar för julklappsinköp!

Jag är ju även en person som inte gillar att trängas i affärer så det passar mig bra med online-shopping!  


Nu sitter vi här i stugan!Det är verkligen becksvart här ute på landet och så mysigt med elden sprakande i braskaminen, levande ljus och ljuslyktor brinnandes!

Vilken livskvalitét!  

Av Lena - 8 november 2011 12:15

Tycker verkligen att tiden bara rusar fram! Känns som att det var sommar alldeles nyss och nu är vi redan i mitten av november snart!


Musse och jag tog en 2 h lång höstpromenad i morse, en vända som Peter har introducerat till mig från början (då när jag sprang!). Den är så fin då den går en lång bit längsmed Mälaren.   


Köksrenoveringen går framåt, nya skåp är uppsatta. Nu ska vi bara köpa fronten till nya frysen, en bänkskiva, sätta upp överskåp över lilla frysen och lister, sedan är det färdigt!   


I morgon flyttar äntligen Hans och Jenny till Råcksta! HURRA!!!! Jag tänkte på det idag när jag gick förbi deras blivande hus, att det är så otroligt nära!!  


Nu ska jag ta tag i min lista över tråkiga samtal att ringa, som bla att säga upp Telias hemtelefon, boka klipptid och boka restaurang! Jag är inte så förtjust i att prata i telefonen!



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards