Alla inlägg den 10 april 2011

Av Lena - 10 april 2011 10:53

Katastroftankar....

Maria har ett så bra ord på mina tankar som kommer!


Jag är verkligen ingen hypokondriker eller "katastrof"-tänkare när det gäller mig själv, men när det gäller andra som min familj eller mina vänner så är jag en riktig katastrof-människa!


Isabella fick ju feber i fredags kväll och sedan igår var hon inte heller riktigt sig själv och på eftermiddagen fick hon återigen hög temp.

Hon somnade inne på Nikes säng och sov lugnt!

När hon sedan vaknade hörde jag att hon började att gnälla, så jag gick in på rummet och möttes av.... BLODBAD!

Det rann ymnigt ur hennes näsa och den gula ankan som hon sov på var helt nerblodad...


Och hur gick tankarna då?? FAST det är sååå vanligt (jag vet det!) med näsblod hos både barn och vuxna när man är förkyld och FAST jag är sjuksköterska och ser det mycket ofta så gick tankarna direkt till leukemi?? Hjärntumör?? (då man kan blöda näsblod vid dessa diagnoser av olika anledningar).


I min värld finns inga "normala" diagnoser, som "vanligt" näsblod pga sköra slemhinnor, "vanliga" förkylningar, "vanlig" smärta....

Utan allt är just KATASTROFER!!


Sen är jag ju inte någon som kastar mig till akuten för det (Ingen av mina barn eller jag själv har någonsin varit på akuten och ingen av mina barn har någonsin varit hos doktorn PEPPAR PEPPAR) men tankarna och oron hos mig finns där!


Romanos lugnar mig bäst han kan och det som lugnar bäst är när han berättar om hur många patienter han haft just denna dag med samma symtom som det jag oroar mig för, och det har varit just "normala" symtom!


Det jag ser hela dagarna är ju patienter i livets slutskede och det han ser hela dagarna (förutom tyvärr enstaka fall då och då) är patienter med "normala" symtom! Något skillnad på patientklientel vi har!


Tänker också ofta på de orden som vår vän Ali-Reza sa till mig för många år sedan och som har hjälpt mig mycket:

- Det är ingen idé att du oroar dig, för händer det så händer det ändå!


Det är verklig mindfullness! Att INTE oroa sig och låta de tankarna ta över, utan att OM det värsta händer ska man ta det då! Då har man inte slösat sin energi på sådant som man ändå inte kan göra något åt förrän det verkligen kommer!


Idag är Isabella pigg (än så länge), kanske något varm men inte nämnvärt! Vi får se hur det blir framåt eftermidagen då tempen ju brukar stiga då.

Och det FINNS faktiskt "vanliga" förkylningar och tempökningar!  


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards