Direktlänk till inlägg 22 maj 2012

5-dagars resan till Legoland, Billund

Av Lena - 22 maj 2012 11:25

Theo och Nike fick ju en resa till Legoland i julklapp.

I onsdags var det dags för avfärd. Romanos var ledig hela dagen och Theo och Nike fick gå från skolan vid 11-tiden. Vi packade in oss i bilen och började resan ner mot Varberg där vi skulle sova 1 natt på Hotell Fregatten. Efter ett stopp i Värnamo med hamburgare och kisspaus for vi vidare och var framme runt 19-tiden på hotellet.

Vi åt en middagsbuffe innan det var dags att sova.

Morgonen efter började vi med en frukostbuffe innan det var dags att åka den långa (läs:korta) resan till färjan, vilken gick alldeles bakom hotellet

Det var båten Stena Line Nautica som tog oss från Varberg till Grenå på danska sidan. Resan tog ca 4 h.

Väl framme i Danmark hade vi innan läst på kartan att det skulle vara ca 16 mil att köra. Vi kom dock snabbt fram till att danskarna inte är lika bra som svenskarna på att skylta så resan blev några mil längre än beräknat

Vi hade köpt 2 stycken bärbara DVD:er för barnen att ha bilen och för att kunna ha dessa i knät hade vi köpt laptopbord på Ikea! Som synes på bilden nedan var de inte bara bra att ha till laptops!

Väl framme fick vi koden (istället för nycklar) till vårt hus som vi hade hyrt och vi blev alla väldigt glatt överraskade av hur fräscht och fint det var!

I hyran av huset ingick inträde till badlandet Lalandia som låg precis brevid, och här tillbringade vi många timmar!

Jag har varit på några badland men har alltid tyckt att det varit så kallt i vattnet! INTE här! Romanos och jag låg i vattnet lika mycket som barnen! DÅ är det VARMT!

På fredagen var det dags för besök på Legoland. MYCKET folk var det!

En And hade simmat in i "kanalen" och såg ut som en jätte i förhållande till resten av byggnaderna

Tanken och planen var att vi skulle gå på Legoland 2 dagar men efter denna dag tyckte t.o.m barnen att det inte var värt det pga alla människor! Man stod ca 30 minuter i kö till varje attraktion (förutom till de minsta) och sedan åkte man 1 minut!

I stället tillbringade vi den andra dagen på badlandet!

I hyran till huset ingick även gratis besök på Monkey Town som var ett stort lekland. Det var helt suveränt då detta låg i anslutning till restaurangerna vilket gjorde att Romanos och jag kunde sitta och äta i ett par timmar medan barnen lekte järnet inne på leklandet! Det här saknar jag verkligen här i Sverige att det inte finns!

Vi hade så fint väder och vi slappade även en hel del i stugan!

Vi hade ett jacuzzi-badkar i huset och passade på att ta ett bad där också!

Romanos och jag satt och slappade med varsitt glas Rosé!

På söndagen var det åter dags att ta färjan hem till Sverige igen

Jag brukar alltid längta hem i slutet av alla semestervistelser men det här var nog första gången som jag kände att jag hade velat stanna längre!

Det var så otroligt fint, roligt och avkopplande och jag älskar verkligen Danmark! Det är något speciellt med det landet!

Vi var hemma igen runt 00.30 på söndagkvällen efter ett återigen stopp i Värnamo och sedan sträckkörning hem!

Gammelälgen

22 maj 2012 19:37

Det verkar ha varit fullt program, och en tämligen blöt resa!

Kul att se att Freddevovven fortfarande är så uppskattad! Originalet ligger här bredvid mig i en solstrimma...