Direktlänk till inlägg 12 juni 2014

TACK snälla försäkringskassan! :-)

Av Lena - 12 juni 2014 13:33

Överallt läser man ju om skarp kritik mot Försäkringskassan och alla deras beslut men jag måste verkligen få skriva ett positivt inlägg om mitt aktuella fall hos försäkringskassan gällande föräldrarpenning för kommande bebisen!


Det har varit en mycket lång process att kunna få rätt SGI registrerad (Sjukdomsgrundande inkomst, alltså årsinkomst) hos försäkringskassan då min tidigare arbetsgivare först skickade in helt fel uppgifter om hur mycket jag tjänat i mitten av april och därefter inte skickat in rätt uppgifter trots flera samtal från både mig och försäkringskassan.


Tillslut, efter ytterligare ett samtal av min handläggare hos försäkringskassan till lönekontoret kom rätt inkomstuppgifter in och kunde registreras, men då var problemet att jag borde ha registrerat mig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen då jag inte arbetat de senaste månaderna. 


Min handläggare undrade varför jag inte gjort det utan istället haft en inomst på 0:- den senaste tiden.

Jag förklarade för henne att jag först blivit lovad fortsatt vikariat men att detta drogs tillbaka av arbetsgivaren och därefter blivit lovad att få arbeta på timme så mycket jag kunde tänka mig att arbeta men att även detta ej blev som utlovat. Jag förklarade även för handläggaren att jag inte registrerat mig som arbetssökande eftersom jag varit så säker på att ha mitt arbete kvar fram till förlossningen och att när jag väl insåg att jag inte kommer få jobba som jag trott då inte kunde börja söka arbete som sjuksköterska med den bäckenuppluckring jag har. Man kan ju inte söka nytt jobb och säga att man inte kan stå och gå inom vården!


Jag trodde verkligen att det skulle vara helt kört för mig att få någon föräldrarpenning alls förutom minimibeloppet pga att jag inte gjort som man ska och följt alla riktlinjer!


Döm om min (och Romanos!) förvåning när handläggaren ringer sent en eftermiddag och informerar om att hon beräknat min SGI från februari förra året till februari detta år då jag jobbade en hel del. Hon har alltså inte tagit med de senaste månaderna då jag tjänat 0:- för att hon ansåg att min SGI då skulle hamna jättelågt!


Tänk vilken fin människa!    Hon såg till min situation och inte paragrafer om hur man egentligen skulle ha gjort! Hon kunde mycket väl sagt till mig att jag gjort fel (vilket jag ju egentligen gjort eftersom jag borde skrivit in mig på arbetsförmedlingen) och att hon därför ej kunde bevilja en så hög SGI som jag nu fick tack vare att hon räknade på de tidigare månaderna! 

Jag tackade henne 1000 gånger minst och hon avslutade samtalet med att säga: -Jag är så glad att någon är nöjd med mitt beslut!

Kan man vara annat? TACK, TACK och åter TACK!!!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 11 oktober 2023 15:45

Våren och sommaren har gått och nu är min och Romanos favoritårstid hösten här!   I våras träffade jag äntligen Eva, alias Eva-Britta igen. Vi ses så sällan men ändå är vi så nära. Vi var på Grand Hotel och avnjöt Afternoon tea som jag aldrig har...

Av Lena - 15 februari 2023 11:32

Återigen har det gått några månader sedan senaste uppdateringen.   I november fick Isabella och Emilio körtelfeber. Isabella var sjukare än vad hon någonsin varit och väldigt länge. Emilio var sjuk ett par veckor men hade svullna körtlar i flera ...

Av Lena - 12 oktober 2022 14:02

För 2 helger sedan var vi och firade Marita som fyllt år. Mycket tårta och godsaker blev det.             På jobbet har vi haft den årliga HLR-utbildningen. Det är så bra att få uppdatera sig.       Bästa Susanne fotade oss alla...

Av Lena - 21 september 2022 14:14

Tiden går så fort. Känns som att det nyss var starten på sommarlovet och nu är det redan höst. Emilio har börjat 2:an, Isabella 8:an, Theo fortsätter sin utbildning till sjuksköterska och Nike jobbar heltid. Fattar inte att jag har så stora barn!  ...

Av Lena - 25 juli 2022 17:14

Äntligen sommarlov!   Nike och Filip har tagit studenten båda 2:         Nike har även hunnit med att fyllla 19 år! Födelsedagen firande hon i Spanien tillsammans med Filips familj.       Vi får fira mer hemma nästa helg   . ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards